« Έχω χαμηλή αυτοπεποίθηση.»

Η χαμηλή αυτοπεποίθηση είναι η εξήγηση που δίνεις σε πολλές από τις εσωτερικές σου συγκρούσεις, καθώς και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζεις με τις ανθρώπινες σχέσεις. Είναι, άλλωστε, η ίδια εξήγηση που δίνουν οι φίλοι και οι γονείς σου, οι οποίοι ισχυρίζονται πως «δεν πιστεύεις αρκετά στον εαυτό σου», κάτι το οποίο ακούς από μικρή ηλικία. Αναρωτιέσαι πώς θα μπορούσε να αλλάξει κάτι τέτοιο;

Σε πρώτη φάση, χρειάζεται να διαχωρίσεις μεταξύ τους τις έννοιες: αυτογνωσία, αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση. Είναι τρεις διαφορετικές, αλλά αλληλένδετες μεταξύ τους έννοιες, οι οποίες βασίζονται η μία πάνω στην άλλη σαν πυραμίδα. Στην βάση της πυραμίδας βρίσκεται η αυτογνωσία. Οι περισσότεροι άνθρωποι αντιμετωπίζουν πρόβλημα σε αυτό το σημείο κι όχι στα άλλα δύο, όπως πιστεύουν. Το γνώθι σαυτόν είναι πολύ δύσκολο να κατακτηθεί. Διάφοροι μηχανισμοί της σκέψης μας παρερμηνεύουν την αυτοεικόνα μας, υποαναγνωρίζοντας ή υπεραναγνωρίζοντας πτυχές του εαυτού μας. Παρερμηνείες μπορεί να προκληθούν και από την επιρροή του περιβάλλοντός μας. Το αποτέλεσμα είναι να μην αντιλαμβανόμαστε σωστά τις δυνάμεις και τις αδυναμίες μας.

Η αυτοπεποίθηση, από την άλλη, η οποία βασίζεται και πατάει πάνω στην αυτογνωσία, είναι μια στενή και όχι γενική έννοια. Που σημαίνει ότι μπορεί, για παράδειγμα, να έχεις αυτοπεποίθηση στην οδήγηση και να μην έχεις αυτοπεποίθηση στο τραγούδι. Αυτό δεν είναι απαραίτητα πρόβλημα ή λάθος. Αν έχεις εκτιμήσει σωστά τις δυνάμεις σου και πράγματι οδηγάς καλά, είναι υγιές το ότι έχεις αυτοπεποίθηση στην οδήγηση. Αν δεν έχεις καλή φωνή, τότε είναι επίσης υγιές το ότι δεν έχεις αυτοπεποίθηση στο τραγούδι. Το αντίθετο, θα ήταν δυσλειτουργικό. Υγεία δεν είναι να έχουμε αυτοπεποίθηση γενικά και στα πάντα, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη τις ικανότητές μας και το επίπεδο ανάπτυξης κάθε δεξιότητάς μας.

Υπάρχει μια μόδα, η οποία έχει ξεκινήσει από τους λεγόμενους life coaches και έχει διαδοθεί μέσω social media και άλλων πηγών μετάδοσης pop psychology ιδεών, σύμφωνα με την οποία το να επαναλαμβάνεις στον εαυτό σου ενδυναμωτικές φράσεις τύπου «πίστεψε στον εαυτό σου, δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορείς να καταφέρεις» και λοιπά, μπορεί να ανεβάσει την αυτοπεποίθησή σου. Αυτό το κίνημα είναι αντιεπιστημονικό και αυτές οι ιδέες δυσλειτουργικές για δύο λόγους. Πρώτον, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το να ανεβάσεις την αυτοπεποίθησή σου σε κάτι στο οποίο δεν υπάρχουν πραγματικές δεξιότητες και γνώση, είναι λανθασμένα υψηλή αυτοπεποίθηση. Πρόκειται για μια δυσλειτουργική ψυχική κατάσταση, η οποία οδηγεί το άτομο σε μεγάλες απογοητεύσεις. Δεύτερον, όσο και να επαναλαμβάνεις στον εαυτό σου κάτι το οποίο δεν πιστεύεις πραγματικά, δεν πρόκειται να σου κάνεις πλύση εγκεφάλου, γιατί δεν δουλεύει έτσι ο ανθρώπινος εγκέφαλος.

Η αλλαγή έρχεται μέσα από βαθύτερη δουλειά με τον εαυτό. Η γνωστική-συμπεριφορική θεραπεία είναι η πλέον κατάλληλη ψυχοθεραπευτική μέθοδος, μέσα από την οποία μπορείς να ξεδιαλύνεις τις συνειδητές και ασυνείδητες δυσλειτουργικές σου πεποιθήσεις και να επαναπρογραμματίσεις την σκέψη σου με την καθοδήγηση ενός ειδικού. Δεν υπάρχουν έτοιμες φρασούλες για όλους, χρειάζεται να δουλέψεις με το προσωπικό σου υλικό και να χτίσεις τον προσωπικό σου τρόπο σκέψης. Είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό, η δουλειά αυτή να εφαρμόζει στην ζωή σου, κάτι που επιτυγχάνεται με την συμπεριφορική πτυχή της θεραπείας. Να γίνονται, δηλαδή, πραγματικές και βιωματικές αλλαγές, να εργάζεσαι με τον θεραπευτή σου με στόχους. Να θυμάσαι ότι πολύ συχνά οι γονείς που παραπονιούνται πως το παιδί τους έχει «χαμηλή αυτοπεποίθηση» είναι συνήθως γονείς που δεν αφήνουν το παιδί τους να κάνει σχεδόν τίποτα μόνο του. Η αυτοπεποίθηση δεν χτίζεται εν κενώ. Αποδεικνύουμε τις δυνατότητές μας στον εαυτό μας, για να την κατακτήσουμε.

Όταν η αυτοπεποίθηση ενός ατόμου είναι υγιής, τότε η κορυφή της πυραμίδας, η αυτοεκτίμηση είναι θετική. Το κατά πόσο σέβεσαι, εκτιμάς και αγαπάς τον εαυτό σου, εξαρτάται από το πόσο ειλικρινή σχέση έχεις χτίσει μαζί του και από το πόσο υγιής και λειτουργική είναι η σκέψη σου. Δεν είναι κάτι που επιτυγχάνεται αν το απαιτείς σε προστακτική έγκλιση από τον εαυτό σου, αλλά κάτι που απαιτεί καλή θεραπευτική δουλειά.

 

Έλα σε επικοινωνία μαζί μου για να κλείσεις το ραντεβού σου. Κάνε το πρώτο βήμα προς την αλλαγή.

Μοιράσου αυτό το άρθρο με τους φίλους σου.

Scroll to Top